tisdag 18 september 2012

Flackare lie



Ni minns väl Javier och hans hoganklubba? Den där som var bockad åtskilliga grader flack och dessutom försedd med en stadig laddning blytejp? Och om hur han förklarade för mig att klubborna förr var flackare, tyngre och hade kortare skaft och att man slog bättre med sådana klubbor än vad man gör med dagens mer upprätta, långa och lätta? Och ni minns kanske min aha-upplevelse och hur jag lovade att återkomma när jag forskat litet i ämnet. Nå, det har jag gjort nu och naturligtvis så hade den gode Javier rätt på alla punkter.

Så här hänger det ihop, enligt Bradley Hughes. 

Today’s clubs should all come with a warning label:
    “Swing Deterioration And Poor Mechanics Possible By Using This Club”

Jag kan inte låta bli att tänka på alla jag känner som gjort en sk custom fitting, dvs gått och fått klubbor utprovade åt sig. Så gott som alla jag känner som gjort det har fått klubbor med något förlängda skaft och bockade någon eller några grader upprätt. Dessutom har de ofta fått lättare skaft. Om Javier och Bradley Hughes begriper vad de talar om (och det är jag helt övertygad om att de gör) innebär sådan custom fitting att man betalar extra för att få klubbor som är ännu mindre lämpade att spela golf med än vad de moderna klubborna redan är. Samtidigt kan man få ett juste set gamla smidda blad för mindre än vad en ny wedge kostar. Som vanligt väljer man själv och som vanligt blir de flesta lurade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar