tisdag 23 november 2010

Powerbilt Citation


Powerbilt är inte ett märke som särskilt många av dagens golfare känner till men under persimmoneran var det stort och den lätt igenkännbara, ilsket brandgula, bagen med PowerBilt i vit text en vanlig syn på tourtävlingar både i USA och i Europa. Powerbilt är ett varumärke för firman Hillerich & Bradsby i Kentucky som startade sin tillverkning av sportartiklar redan 1884 och är mest känd för sitt legendariska slagträ (för baseball) The Louisville Slugger.

















1916 kom de första golfklubborna från H&B och från 1932 kallade de sina finaste persimmonklubbor för Citation. Powerbilt Citation hörde (och hör för oss som fortfarande är intresserade) till de mest eftersökta persimmonklubborna och de tillverkades, fram till det att metalwoods tog över marknaden, i en mängd olika upplagor. Citationklubborna kännetecknas av den annorlunda utformade bottenplattan och bakvikten i mässing. Båda dessa kännetecken kopierades, för övrigt, av Top-Flite och jag har sett Top-Flitedrivers i såväl persimmon som laminerad lönn som är mycket ogenerade efterapningar.


Själv är jag lycklig ägare till två Citation, en driver och en spoon. De är inhandlade vid olika tillfällen och på helt olika ställen. Ingen av klubborna var i särskilt vackert skick när jag fick tag på dem och jag inte brytt mig om att försöka få dem i utställningsskick utan försöker hålla dem i ett gott bruksskick. De är de persimmonklubbor som oftast finns i min bag.


Spoonen har jag fått lov att totalrenovera två gånger. Dels omedelbart efter det att jag köpt den och dels för ett år sedan då den blivit överkörd av en bil. Nu ser den ut som på bilderna ovan och fungerar hur bra som helst. En metalwood som råkat ut för samma sak hade bara varit att kassera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar